Jak zrobić pierwszą pompkę?

Wpis ten dedykujemy osobom początkującym, które nie potrafią zrobić jeszcze pompki. Ćwiczenie to jest świetnym sposobem na wzmocnienie siły mięśni górnej części ciała. Pokażemy Wam dzisiaj jak, od podstaw nauczyć się je wykonać w prawidłowy sposób.

Prawidłowa pozycja wyjściowa pompki

Prawidłowo wykonana pompka angażuje przede wszystkim mięśnie klatki piersiowej, barki, tricepsy i nasz rdzeń, czyli mięśnie brzucha. Dużą zaletą tego ćwiczenia jest to, że można wykonywać pompki wszędzie, gdzie tylko chcemy i to bez żadnego sprzętu. Jeśli zrobicie pierwszą pompkę jest również dużo innych wariacji przed wami do wykonania np.: pompki na jednej ręce.

Najpierw technika

Naukę zaczniemy, tak jak w przypadku nauki podciągania, od wypracowania prawidłowej techniki. Zminimalizuje to ryzyko kontuzji, a zarazem sprawi, że ćwiczenie będzie dużo bardziej efektywne.

Całą dłoń połóż na ziemi, palce ustaw przed siebie i dociśnij opuszki do ziemi, łopatki kieruj do dołu i do kręgosłupa. W czasie wykonania pompki klatka piersiowa zmierza do ziemi, a łokcie za siebie w stronę miednicy. Nie zapominaj o pracy brzucha, aby trzymał on sylwetkę podczas ćwiczenia. 

Filmik z instruktażem prawidłowej techniki znajdziesz na naszym instagramie.

Progresje ćwiczenia

Na pewno kojarzysz pompki wykonywane na kolanach (tzw. pompki damskie). Jednak co w sytuacji gdy i taka pompka sprawia problem? Polecamy wówczas zacząć naukę pierwszej pompki przy ścianie. Duża część twojego ciężaru ciała spoczywać będzie na nogach, dlatego wykonanie ćwiczenia w takiej wariancji nie powinno sprawić Ci problemu.

W kolejnym etapie skupiamy się na tym, aby coraz mniej pomagać sobie nogami. Możesz to osiągnąć przez przejście do niższej pozycji np. pompki na boxie bądź krześle.

Następną formą progresji jest odstawienie boxa i wykonanie wspominanej wcześniej pompki na kolanach. Cały czas pamiętaj o zachowaniu prawidłowej techniki!

Robisz już pompki na kolanach ale nie dasz rady przełamać się i zrobić pełnej wersji? Pokażemy wam progresję, którą stosujemy ze swoimi podopiecznymi w takich sytuacjach. Ustaw się w pozycji do pompki, powoli kieruj się do ziemi, następnie przejdź na kolana, odepchnij się od ziemi i wróć do pozycji początkowej.

To był już ostatni etap nauczania! Nie pozostaje nam teraz nic innego jak wykonanie pierwszej prawidłowej pompki. Powodzenia!

 

Ćwiczenia w formie video!

Wszystkie ćwiczenia w formie video znajdziecie na naszym instagramie:  www.instagram.com/jestfizjo

Zdjęcia wykonano dzięki współpracy z – salą treningową Jest Progress w Białymstoku

Jest progress