Ostroga piętowa – czym jest i jak się jej pozbyć? Domowy sposób

Według statystyk problem ten dotyka ponad 10% generalnej populacji niezależnie od płci i wieku. Jest to, aż co 10 osoba! Dlatego warto przekazać dalej, na czym polega istota choroby i jak w domowych warunkach pomóc sobie pozbyć się bólu.

Czym jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa (łac. Calcar calcanei) jest to zmiana zwyrodnieniowa. Powstaje ona na powierzchni guza piętowego i występuje w postaci narośli kostnej. Jest efektem zapalenia przyczepu początkowego rozcięgna podeszwowego. Stan zapalny powoduje odkładanie się złogów wapiennych i powstanie wyrośli, która nazywana jest ostrogą. Konsekwencją jest przede wszystkim silny ból odczuwalny podczas obciążania chorej kończyny. Na wystąpienie stanu zapalnego narażone są zwłaszcza osoby uprawiające sporty takie jak bieganie, siatkówka lub tenis, a także osoby starsze i te z nadwagą.

Obraz RTG - ostroga piętowa

Obraz RTG – ostroga piętowa- źródło: alfamedyczna.pl

Sposób leczenia

Żeby poznać właściwy sposób leczenia musimy spojrzeć na patomechanizm tej choroby. W RTG widzimy widoczne wyrośle kostne na powierzchni kości piętowej, jednak to nie ono jest przyczyną problemu, a tkanki miękkie (rozcięgno podeszwowe), które pociąga za guz piętowy.

Gdy porównamy sobie zdjęcia RTG przed i po zakończeniu leczenia, możemy się zdziwić. Dwa zdjęcia będą bowiem wyglądały praktycznie tak samo. Na zdjęciu po leczeniu, gdzie ustąpiły już wszelakie dolegliwości, także znajdziemy ostrogę piętową. Ciekawe, nieprawdaż?

W tej sytuacji jedynymi złoczyńcami na placu boju zostają tkanki miękkie. Pokażemy Wam zatem jak się z nimi rozprawić w warunkach domowych.

1.

Rolowanie rozcięgna podeszwowego za pomocą piłki tenisowej.

Rolowanie rozcięgna podeszwowego za pomocą piłki tenisowej

Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto przygotować do tego tkanki stopy i wykonać masaż za pomocą piłeczki.

Pozycja wyjściowa: stojąca. Ciężar ciała przeniesiony na jedną z kończyn dolnych, pod stopą drugiej kończyny piłeczka.

Ruch: Masuj piłeczką podeszwową część stopy do uczucia ogólnego rozluźnienia podeszwy stopy (około 3 minuty). Po tym czasie zwróć uwagę na miejsca tkliwe, pozostań na nich nieco dłużej – dociskając mocniej stopę oraz wykonując zgięcia i wyprosty palcami – aż do zmniejszenia odczuć bólowych.

2.

Pozycja wyjściowa oraz końcowa mobilizacji rozcięgna podeszwowego

Po wstępnym rozluźnieniu stopy przejdziemy do ćwiczeń rozciągających i mobilizujących rozcięgno podeszwowe.

Pozycja wyjściowa: wykrok przed  ścianą, pod paluchem nogi wykrocznej piłeczka.

Ruch: Wysuń kolano maksymalnie w przód, co spowoduje mobilizację rozcięgna podeszwowego.

Uwagi:
1. Kolano powinno „nakrywać stopę”
2.Wykonaj 3 serie po 12-15 powtórzeń z przytrzymaniem na 3-4 sekundy na końcu ruchu.
2.Wykonując to ćwiczenie możesz czuć delikatny ból (powinien oscylować w granicach 4 na 10 – gdzie 10 to ból maksymalny do zniesienia), jeżeli ból narasta zmniejsz zakres ruchu.

3.

Pozycja wyjściowa i końcowa do ćwiczenia nr 3

Uważni czytelnicy zwrócili pewnie uwagę, że prezentujemy tutaj to samo ćwiczenie, które pojawiło się w tekście o leczeniu dolegliwości ścięgna Achillesa. Jednak jest jeden szczegół, którym się one różnią. Jesteśmy ciekawi czy ktoś to odkryje.

Pozycja wyjściowa: wspięcie na palce na podwyższeniu. Pięta wysunięta maksymalnie w tył.

Ruch: Opuszczamy piętę maksymalnie w dół (zejście w dół powinno być powolne, około 3 sekund). Następnie dostawiamy drugą nogę i za jej pomocą wracamy do pozycji wyjściowej

1. Wykonaj 3 serie po 15
2. Tak jak w ćwiczeniu wyżej, wykonując możesz odczuwać dolegliwości bólowe. Jeżeli ból przekroczy magiczną granicę 4/10 odpuść na tę chwilę to ćwiczenie i wróć do niego za jakiś czas tego samego/następnego dnia. Być może na chwilę obecną jest to zbyt duży wysiłek, tkanki stopy przyzwyczają się do tego obciążenia i z dnia na dzień ćwiczenie to będzie łatwiejsze, bądź mniej nieprzyjemne.

4.

Rozciąganie mięśnia brzuchatego

Rozciąganie mięśnia płaszczkowatego

Na zakończenie ćwiczeń proponujemy wykonać rozciąganie mięśnia trójgłowego łydki. Tak jak na zdjęciu powyżej wykonujemy w dwóch wersjach. Dlaczego? Ponieważ mięsień ten, jak sama nazwa wskazuje, zbudowany jest z 3 głów. 2 z nich biegną od guza piętowego i kończą się nad stawem kolanowym (mięsień brzuchaty) – tworzą mięsień dwustawowy, dlatego przy prawidłowym rozciąganiu ważny jest wyprost w stawie kolanowym. Ostatnia głowa (mięsień płaszczkowaty) kończy się poniżej kolana, jego mobilność pozwala na większe zgięcie grzbietowe stopy (niż widzimy to w przypadku mięśnia brzuchatego) dlatego rozciągamy go w pozycji zgiętego stawu kolanowego.

Uwagi:

1. Każdą z pozycji utrzymaj około 25-45sekund, tak by podczas ćwiczenia odczuwać rozciąganie.
2. Noga wykroczna i zakroczna powinny być ustawione równolegle (mimo iż, na zdjęciu wydaje się być inaczej)

Podsumowanie

Powyższe ćwiczenia są świetnym sposobem pozbycia się dolegliwości bólowych, jeżeli wykonywać będziecie je systematycznie. Są one jednak tylko częścią prawidłowej rekonwalescencji! Sprawą powinien zająć się fizjoterapeuta, który oceni stan tkanek, zdiagnozuje przyczynę i zaleci odpowiednią rehabilitację.